"Materská škola má dať dieťaťu taký základ, aby malo po celý život potešenie zo vzdelávania."
VLASTNÉ CIELE A POSLANIE VÝCHOVY A VZDELÁVANIA
Cieľom predprimárneho vzdelávania je dosiahnuť optimálnu perceptuálno-motorickú, kongnitívnu a citovo-sociálnu úroveň ako základ pripravenosti na školské vzdelávanie a na život v spoločnosti. Východiskom je jedinečnosť dieťaťa, aktívne učenie a začleňovanie do skupiny a kolektívu.
Materská škola zabezpečuje výchovu a vzdelanie prostredníctvom vzdelávacieho programu ISCED 0, ktorý poskytuje deťom predprimárne vzdelanie.
Cieľmi predprimárneho vzdelávania sú:
* napĺňať potrebu dieťaťa sociálneho kontaktu s rovesníkmi,
* uľahčiť dieťaťu plynulú adaptáciu na zmenené prostredie (na materskú i základnú školu),
* podporiť vzťah dieťaťa k poznávaniu a učeniu hrou,
* rozvíjať cieľavedome, systematicky a v tvorivej atmosfére osobnosť dieťaťa,
* v psychomotorickej, poznávacej, sociálnej, emocionálnej a morálnej oblasti,
* prihliadať na rôzne sociokultúrne a socioekonomické zázemie dieťaťa,
* uplatňovať a chrániť práva dieťaťa v spolupráci s rodinou, zriaďovateľom a inými inštitúciami (pri zachovaní etického princípu spolupráce) s rešpektovaním potrieb dieťaťa,
* získavať dôveru rodičov v individuálnom výchovnom poradenstve a upriamovať ich pozornosť na pozitívne prejavy v správaní sa svojho dieťaťa a v prípade potreby ich nasmerovať na ďalšie odborné poradenstvo s inými odborníkmi (pediater, logopéd, psychológ, atď.).
Predprimárne vzdelávanie pomáha dieťaťu:
* posilňovať úctu k rodičom, ku kultúrnym a národným hodnotám a tradíciám štátu, k materinskému jazyku, k štátnemu jazyku, a k svojej vlastnej kultúre,
* získať a posilňovať úctu k ľudským právam a základným slobodám,
* pripraviť sa na život v slobodnej spoločnosti v duchu porozumenia, znášanlivosti, tolerancie, náboženskými spoločenstvami,
* naučiť sa rozvíjať a kultivovať svoju osobnosť, pripraviť sa na celoživotné vzdelávanie,
* naučiť sa kooperovať v skupine, kolektíve a preberať na seba primeranú zodpovednosť,
* naučiť sa chrániť svoje zdravie vrátane využitia zdravej výživy a chrániť životné prostredie,
* naučiť sa rešpektovať všeľudské etické hodnoty.
Naplnenie uvedených cieľov predpokladá priaznivú výchovno-vzdelávaciu klímu s dôrazom na rozvoj tvorivosti pred pamäťovým učením, v ktorej sa realizuje učenie hrou. Dôležité je pozitívne emocionálne prežívanie dieťaťa. Východiskom je jedinečnosť dieťaťa, aktívne učenie a začleňovanie do skupiny a kolektívu.
Veľmi úzko spolupracuje so základnou školou. Deti školy sa zúčastňujú spoločných aktivít so školou, na vyučovaní. Tým nevznikajú adaptačné ťažkosti prechodu z materskej do základnej školy.
Materská škola bola zriadená v roku 1996, ako jednotriedna materská škola, kde sú zaraďované deti vo veku 3 až 6 rokov. V súčasnosti je súčasťou školy s právnou subjektivitou - Základná škola s materskou školou Ráztočno.
Zriaďovateľom Základnej školy s materskou školou je obec Ráztočno.
MŠ je každý školský rok s plnou kapacitou.
Systematickou a cieľavedomou činnosťou, ktorá je organizovaná na základe plnenia edukačných cieľov sa snažíme postupne dosiahnuť u detí náležité kompetencie prislúchajúce ich veku.
Školský vzdelávací program materskej školy má názov Farebná dúha poznania a bol vytvorený v súlade s čiastkovými cieľmi stanovenými v ŠkVP základnej školy, aby sme aj týmto spôsobom dosiahli čo najlepšie vzájomné prepojenie oboch vzdelávacích inštitúcií.
Predprimárne vzdelávanie v MŠ je uskutočňované formou hry, zážitkového učenia, prostredníctvom poskytovania nových pútavých podnetov.
V rámci idey ŠkVP sa riadime našim jednoduchým mottom:
"Hoci sme len maličkí, lákajú nás farbičky. Nakreslím si kvietky
v tráve, okolo nich deti hravé."
V činnostiach veľký dôraz kladieme na rozvoj tvorivosti a fantázie detí, dbáme na správny jazykový prejav (v spolupráci s pani logopedičkou), ale i dostatočné pohybové vyžitie detí a tým sa snažíme o ich celkový zdravý vývoj a celostný rozvoj osobností detí.
PREVÁDZKA MŠ:
Od 6,30 – 16,00 hod.